כיפה סרוגה בליגה הספרדית

Facebook
WhatsApp
Email
גלעד בניטור אל הסל – צילום באדיבות הפועל גלבוע גליל עליון

לפני כמה שבועות חתם גלעד לוי, בן ה-18 ,על משחק בקבוצת הפועל גלבוע גליל, ובעצם הושאל לתקופת הקורונה עד סוף העונה בליגה הישראלית. הקבוצה הישראלית שמרה על מקומה המכובד בליגת העל בכדורסל, ופרצה אחרי פגרת הקורונה עם סגל מחוזק ברכז האמריקאי ג'ו תומאסון ועם ניצחונות על הפועל ת"א, נהריה, אילת ואשדוד.

בעקבות סיום העונה בליגה הספרדית, בקבוצת אסטודיאנטס, החליט גלעד לשמור על כושר ולשחק בקבוצה הישראלית, וחזר לקבוצה בה גדל – גלבוע גליל. לאחר העונה בישראל הוא ישוב למועדון בספרד ויתחיל להתאמן עם הקבוצה הבוגרת של אסטודיאנטס. בכל המקומות בהם שיחק, בארץ ובחו"ל, גלעד לא מוותר על שמירת המצוות – גם אם מועדון הכדורסל צריך ללמוד מה זה שבת וכשרות:

"יש לי ערכים משלי ולא נתתי לאחרים לשנות איתי". אבל זו לא סוף הדרך.

גלעד נחשב בגילו הצעיר לאחד מהצעירים בעלי הפוטנציאל הגבוהים להפוך לכוכבי העתיד של הכדורסל האירופי. למרות הביורוקרטיה שמונעת ממנו עדיין לשחק )איחור בחלון ההעברות(, גלעד מלא הערכה לקבוצת גלבוע גליל, בה החל לשחק בהיותו בן 14" .הסגל מאוד איכותי, אנשים טובים ושחקנים מדהימים", הוא אומר בראיון ל'מצב הרוח'.

"השחקנים מאוד צעירים, ואני חושב שאין עוד קבוצה בליגה שמרשה לעצמה לשחק עם שחקנים כאלה שרק בתחילת הדרך, והיא עומדת חזק נגד כולם ולא מדשדשת בסוף. זה מרשים ומעורר השראה. המועדון שונה מכל מה שראיתי ולא דומה לשום דבר. ליאור והצוות המינהלי עושים זאת על הצד הטוב ביותר ואני שמח להיות חלק מהצוות".

למרות זאת, גלעד לא יוותר על חזרתו לספרד, כבר בסוף העונה הנוכחית בקיץ, ומבחינתו כמה שיותר זמן בחו"ל זה מבורך. הליגה הבכירה בין הליגות באירופה האופי הבוגר של גלעד יחסית לגילו, לא מגיע משום מקום. כבר כנער כישרוני הוא נדד לאקדמיה של גלבוע גליל בצפון, הרחק מבית משפחתו באשדוד.

המשחק בכדור הגיע אליו טבעית. כנראה שככה זה במשפחה שכל 4 הילדים גבוהים במיוחד, שגם משחקים כדורסל. אוראל, 24 ,אחיו הגדול, שגם הוא מעל 2 מטר, שיחק גם תקופה בספרד; לאחריו יוגב )'רק' 08.2 )בן ה-22 ,ששיחק שנה בקולג' בארה"ב; לאחריו גלעד שחגג השבוע 18 ;ואז נבו בן ה-14" .זה התחיל עם האחים. כולם משחקים כדורסל, וזה מה שמגיל קטן הייתי עליו". כך המשיך גלעד לאחר לימודים בישיבה התיכונית באשדוד לאקדמיה גלבוע גליל.

הרחק מהחברים והמשפחה, ומה שהניע אותו זה להתקדם ולהמשיך להתפתח, יחד עם גיבוי מההורים: "פירגנו לאורך כל הדרך. לא חסכו מכלום ולא היה חסר לי שום דבר אף פעם". לפני שנתיים, בגיל 16 ,אחרי שנתיים מוצלחות בגלבוע גליל, התחילו להגיע הצעות מחו"ל, והאתגר לשחקן דתי הפך לקשה ומסובך במיוחד. למרות הצעות נחשקות מאירופה וארה"ב, לאחר שהתייעצו על כך, החליטו גלעד והוריו לבחור בקבוצה הספרדית – אסטודיאנטס. רק כדי להבין את גודל ההישג של גלעד: הליגה הספרדית נחשבת לבכירה בין הליגות באירופה. בקבוצה ממדריד שיחק גם סטיבן לנדסברג, והיא גידלה כוכבי על, כמו סרחיו רודריגז.

הקבוצה הבוגרת הציגה עונה לא טובה, והיא כרגע כמעט בסוף הטבלה, אבל קבוצת הצעירים בה שיחק גלעד ייצבה את עצמה גבוה בטבלה, ואף שנה שעברה לקחה את אליפות ספרד – כבר בשנתו הראשונה של גלעד בקבוצה, שם הוא בורג מרכזי ושחקן משפיע שמקבל הרבה דקות משחק. בקבוצה משחק גלעד בעמדת הסנטר – שחקן הפנים בחמישייה שעל המגרש, שנמצא קרוב לסל. הסנטר שמתנשא לגובה 16.2 מטר נחשב אחד הכישרונות הגדולים בישראל, וגם המועדון הספרדי מכיר בכך: כבר בסוף העונה הקרובה הוא יתחיל להתאמן עם הקבוצה הבוגרת בליגה הבכירה באירופה אל מול ענקיות כמו ברצלונה וריאל מדריד.

בינתיים הוא בדחיית שירות צבאי, ויהיה לו ראש שקט לשחק בעונה הבאה בספרד. לאחר מכן הוא כבר יצטרך לראות אם הצבא יסכים לדחיית שירות עוד שנה, או שהוא יחזור להתגייס ולחזור לארץ לתקופה. הערכים האלה חשובים לו, בדיוק כמו הרצון לשחק בנבחרת ישראל ולייצג את המדינה. רוח ספורטיבית יהודה לוינגר עם הזמן בקבוצה הספרדית ראו והבינו, שאני לא אוכל לא-כשר, ולא נוסע בשבת כמות הדקות המועטה שהוא קיבל בנבחרת הנוער בשנה שעברה, הרגיזה דווקא אחרים. "מה שקורה על הפרקט, ובעיקר על הספסל של הכחולים-לבנים, הוא הזוי", כתב ברק חקלאי בטור דעה באתר ynet" .גלעד לוי נחשב לאחד הפרוספקטים הכי מבטיחים שיש היום לכדורסל הישראלי להציע… הוא מיובש ובקושי מקבל דקות.

במדינות אחרות לוקחים שחקן כזה, זורקים אותו לפרקט ולא נותנים לו לרדת… מדובר בכדורסלן שיכול להיות הסנטר הבא של הנבחרת הבוגרת לשנים רבות". גלעד עצמו לא מתרגש מכך. הוא יודע שהוא לא קיבל את כמות הדקות שתאמה את מעמדו, במיוחד לאחר עונה מוצלחת בספרד, אבל בשבילו ייצוג המדינה קודם: "הייתי שחקן שלקח את אליפות אירופה, ושחקן נבחרות כל הזמן, ולא קיבלתי את הדקות כמו שקיבלתי בספרד, אבל הצלחת הנבחרת הייתה מעל הכול ודאגנו שננצח. זו המדינה שלי, ואם היא מצליחה – אני מצליח. אין תלונות". יודע תמיד מאין באתי ומה אני שווה גם במהלך הלימודים בספרד, המועדון רשם את גלעד לבית ספר מקומי, אבל הקשיים מבחינת השפה וגם ההסתגלות מבחינה דתית, הביאו את המועדון להעביר אותו לבית ספר דתי-יהודי, ושם הלך יותר טוב עם הקהילה היהודית: יותר דוברי עברית ואוכל כשר.

גם במגוריו באקדמיה, שקרובים לקהילה היהודית במרכז מדריד, מקבל גלעד אוכל כשר, לאחר שבמועדון התייעצו עם הרב של מדריד. איך מועדון בליגה הספרדית מקבלים שחקן יהודי דתי? "לא כולם מכירים את הנושא, ועם הזמן הם רואים ומבינים שאני לא אוכל לא-כשר, ולא נוסע בשבת. בהתחלה זה היה מוזר להם. בשנה השנייה היה יותר קל". השמירה על הדת מונעת חיבור עם השחקנים? "זה לא מנע חיבור. אולי זה היה מונע, שאם היו יציאות בשבת אז לא הייתי יוצא איתם, או דברים אחרים שהיו עושים בשבת. אבל מבחינת חיבור והווי קבוצה זה לא פגע בכלום". שחקן כדורסל דתי יכול להצליח בעולם? "לדעתי אם רוצים משהו וזו המטרה, אז כל אחד יכול להצליח. זה לא היה הכי קל בעולם, וחייבים לדעת איך לעשות את זה ושרוצים לעשות את זה, ואם לא תרצה – לא תצליח. לגבי שבת – זה הכול עניין עד כמה באים לקראתך. המשחקים של הקבוצה שלי במוצאי שבת, אז מבחינתי זה יצא טוב. בהמשך הקריירה אני אמשיך לקוות שיהיה טוב". לבד באירופה – לא שינה אצלך כלום בתפיסת הדת? "מבחינה דתית לא השתניתי בגלל דברים כאלה. גדלתי בבית דתי, למדתי שיש ערכים משלי ולא נתתי לאחרים לשנות אותי. יש לי חברים חילונים וגם גויים, אבל אני יודע מאיפה באתי ומה אני שווה ומה אני צריך לדעת, שאני לא משתנה, ומה שאני מקריב וידעתי להסתדר".

ומה עם השלב הבא? חלום ה-NBA? "יש לי מטרה להתקדם ולא להיתקע. השאלה היא מתי. כרגע טוב לי איפה שאני ואני לא רואה סיבה להחליף קבוצה. מאוד טוב לי והקבוצה מעריכה אותי ואני מתקדם. ה-NBA יגיע מתישהו".

 

הכתבה באדיבות עיתון מצב הרוח

דילוג לתוכן