מסורת של 17 עונות: ליגת בגיר בכדורסל הגיעה לסיומה

Facebook
WhatsApp
Email

עונת תשפ"ג – 2023 של ליגת הכדורסל של בתי הכנסת בפתח תקווה הגיעה לסיומה וזוהי הזדמנות מצוינת לסכם את העונה הנהדרת שעברה על הליגה.

החידוש העיקרי שהליגה עברה השנה היה פיצול הליגה לפלייאוף עליון ופלייאוף תחתון. לאחר שבתחילת הליגה חולקו הקבוצות לשני בתים, עלו בסופו של השלב הראשון 4 קבוצות מכל בית אל הפלייאוף העליון, בעוד 7 הקבוצות הנותרות שיחקו במשחקי הפלייאוף התחתון. בכך נוצרו הרבה יותר משחקים בין הקבוצות הגדולות והיו פחות משחקי קצוות בין הקבוצות החלשות לחזקות שהיו נגמרים לפעמים בפער ענק ולא עוררו

עניין. ואכן, ההחלטה הצדיקה את עצמה בהחלט. בכל שבוע בפלייאוף העליון היו משחקים מותחים ועד הרגע האחרון גם לא היה ברור מי הקבוצות שיעלו אוטומטית לפיינל פור ומי ייאלצו לעבור דרך חתחתים דרך משחקי הנוקאאוט. בנוסף גם לשחקני קבוצות תחתית שבדרך כלל מאבדים סיכוי ועניין בשלב די מוקדם של העונה – עדיין נותרה ההזדמנות למשחקים תחרותיים כולל הזדמנות להמשיך עד הסוף ולהגיע למשחק על תואר.

ראשונים לאורך כל הדרך

כבר בתחילת העונה נראה היה שהפייבוריטית המרכזית לזכייה בתואר תהיה נבחרת היכל גבריאל 1. הקבוצה סיימה את שלב הבתים הראשון במקום הראשון עם מאזן של 0:7, כולל ניצחון על אחת מהטוענות לכתר – ניגוני חיים, ונראה היה שזה קו העלילה השולט. אלא שבתחילת שלב הבית העליון ספגה הקבוצה שני הפסדים מפתיעים, איבדה הריכוז והיכולת, ובמקביל החלה לעלות לגדולה הפתעת העונה, הסינדרלה אם תרצו, 'קדם אברהם'. כל שבוע חשבו שהאוויר ייצא מהבלון הזה וכל שבוע אכלו כולם את הכובע מחדש. האם מי שכתב את התסריט לסיפור של העונה תכנן דווקא זכייה של האנדרדוג? אלא שהכותבים של העונה הם יותר מתוחכמים והקבוצה הצעירה והבוסרית של קדם אברהם לא עמדה במתח ונפלה במשחק העליה לחצי הגמר בקרב חפירות נגד החבורה המבוגרת והמנוסה של קבוצת עולמות. שבועיים לפני ההדחה היכולת של קדם אברהם התחילה קצת לגמגם והמחשבה עברה להיות עונת redemption, גאולה, עבור כוכב הקבוצה מוטי שטרן. שטרן, כזכור, החמיץ שני משחקים בסדרת רבע הגמר בעונה שעברה נגד כפר אברהם, ובשניהם הפסידהק בוצתו והודחה לאחר הפסד 1:2 בסדרת רבע הגמר. בשלב זה של העונה היו נראים ניגוני חיים כקבוצה בפורמה הטובה בליגה, ואיזה סוף הוליוודי גדול יותר יכול היה להיות מהובלה של שטרן את החברים לצלחת הנכספת? פרצופי כל האוהדים בחצי הגמר הוכו בתדהמה כאשר קבוצת נועם לא התחשבה בתסריט ההוליוודי שהצטייר והדיחה את ניגוני חיים בחצי הגמר.

אז לאן בדיוק מתמרנים תסריטאי העונה? את התשובה קיבלנו במשחק הגמר. למעשה רק לקראת סופו עת הפציע

הווטרן מיכאל דויטש . דויטש כזכור היה השחקן הטוב בליגה בשנים -2016 7 וזכה בשתי אליפויות מרשימות עם היכל חנה/מורשה. מאז עבר השחקן פציעות והיום כמובן שהיכולת לא אותו דבר כמו פעם, אבל כנראה שהראש והווינריות עדיין קיימים. שלשה גדולה, כ-6 שניות לסיום הזמן החוקי ששלח את המשחק להארכה,

ועוד חדירה שהשוותה את המשחק בסוף ההארכה הראשונה ושלחה את המשחק להארכה שניה, הביאו את היכל גבריאל 1 לזכיה המיוחלת לאחר שתי הארכות ולתסריט עליו תהינו. האריה הוותיק, שיכולתו היא כבר לא אותו דבר כמו פעם, אך הוא מתעורר בדיוק ברגע הנכון בשביל לסחוף את קבוצתו, כאשר הכל נראה אבוד, אל הניצחון הגדול.

דויטש משלים זכיה באליפות שלישית עבורו, ומשתווה למקום הראשון במספר האליפויות עבור שחקן שלא שיחק מעולם בישראל הצעיר, יחד עם ותיקי היכל גבריאל – רועי וייס, עמית פוקס ושמוליק פישר שזכו גם הם ב-3 אליפויות במדי היכל גבריאל (או בשמם הקודם-צעירי כפ"ג).

 

חצי הגמר שכולם חיכו לו

בתחילת העונה נאמר בישיבת ראשי הקבוצות כי אם השנה שוב יגיעו היכל גבריאל 1 ועולמות לחצי הגמר, יהיו חייבים לשבץ אותן אחת נגד השניה בשביל שאחת מהן תעלה סוף סוף לגמר. הדבר נאמר כמובן כבדיחה אבל רצה הגורל והסתדרו הכוכבים וכך בסופו של דבר אכן שתי הקבוצות הללו שוב עלו לחצי הגמר וגם שיחקו אחת מול השניה, מה שאפשר להיכל גבריאל 1 לשבור את מחסום חצי הגמר ולהמשיך כל הדרך עד הזכייה המתוקה בצלחת האליפות. לו היה אוהד שרוף ומסור של הליגה נכנס לתרדמת ערב פתיחת העונה והיה מתעורר בשישי בבוקר ורואה שהיכל גבריאל 1 זכתה באליפות הוא היה בוודאי אומר- על זה כל הרעש? הרי ברור שהיכל גבריאל 1 הייתה מראש הפייבוריטית לאליפות. בגדול, היכל גבריאל 1 בהחלט היו הפייבוריטים לזכיה, אבל במהלך העונה ראו כי המשימה לא כ"כ פשוטה. ביום נתון כל קבוצת פלייאוף עליון הייתה מסוגלת לגבור על יריבתה וגם ראו את היכל גבריאל 1 פותחת עם שני הפסדים בשלושת משחקיה הראשונים בפלייאוף העליון, וגם לאחר מכן לא ליקקה דבש. בשנים האחרונות אין קבוצה שהיא 'מעל הליגה' ולכן העניין בליגה גדול ואין כזה דבר שהאלופה ידועה מראש. היכל גבריאל 1 זוכים באליפות מתוקה, מורידים את הקוף מהגב, ויכולים לטפוח לעצמם על השכם על שעמדו בלחץ הרב שהיה עליהם לזכות באליפות. נקודה סטטיסטית מעניינת שחשוב להדגיש. בפלייאוף העליון המשחק בין היכל גבריאל 1 לנועם נכנס להארכה והסתיים בפער של נקודה אחת לטובת היכל גבריאל 1. הגמר בין שתי הקבוצות התארך עוד יותר והגיע לשתי הארכות.

הפער בסיום? ניצחון בשתי נקודות לקבוצת היכל גבריאל 1. כלומר,הפער נקבע לפי כמות ההארכות.

המשחק על הארד

הערב התחיל עם גמר הפלייאוף התחתון בין נחלים לשירת גנים. זוהי השנה הראשונה שמקיימים קונספט כזה של פלייאוף תחתון כך שנחלים, אשר ניצחה במשחק, זוכה להיות הראשונה אי פעם שזוכה בתואר הזה. אחרי שלהט בחצי גמר הפלייאוף התחתון עם טריפל דאבל מפלצתי של 32 נקודות,26 ריבאונדים ועשרה אסיסטים, הפעם הסתפק עמית שגב מנחלים רק בכמעט טריפל דאבל עם 31 נקודות, 14 ריבאונדים ורק 7 אסיסטים. במהלך העונה הזו אף קבוצה לא חצתה את רף 80 הנקודות והנה היה משחק שבו שתי הקבוצות חוצות את הרף הזה וכמובן מספקות סקור משותף מהגבוהים שנראו בליגה בשנים האחרונות. מצב שבו שתי הקבוצות קולעות מעל 80 כמעט ואינו זכור לי בליגה,בטח שבלי הארכה.אני יכול להעלות בראש מקרים של קבוצה אחת מעל 80 בעוד השניה על +70, אבל נצטרך נבירה בארכיונים בשביל למצוא שתי קבוצות ב +80 בלי הארכה. בסיומו של משחק שהסתיים בצורה מותחת גברה נחלים 81:87 על שירת גנים וזכתה באליפות הפלייאוף התחתון. לאחר מכן הגענו לתחרות השלשות המסורתית בה הפגין דני קאופמן מהיכל גבריאל 1 יכולת קליעה מרשימה וזכה במקום הראשון עם 14 נקודות.

לאחר תחרות השלשות הגענו לטקס שהופך למסורת-הכרזת הנכנסים להיכל התהילה של הליגה. השנה זכו לכבוד ארבעה אנשים- יו"ר אליצור ישראל אלי עציון, ח"כ לשעבר ניר אורבך,נתנאל בנצקי, ויהונתן שלזינגר ז"ל. בשנים האחרונות היו שחקנים שלאחר שנכנסו להיכל התהילה חזר להם הלהט ושבו לשחק בליגה. האם יקרה כך גם השנה?

הגמר שהבטיח – וקיים. עד השנייה האחרונה

מכאן ואילך מגיעים למנה העיקרית – משחק הגמר הגדול בין היכל גבריאל 1 ונועם, משחק שלא רק הבטיח, אלא בעיקר קיים.

בהיכל גבריאל 1 חסרו מתן וייס הנופש בחו"ל, אך גם בהיעדרו יש לקבוצה סגל רחב וטוב שיכול לנצח בגמר.

השנה הביאו לשידור משחקי הגמר את השדר העולה, תמיר ירדן, וכך שודרו המשחקים בלייב למען אלו שלא יכלו להגיע, או אלו שיכלו ורוצים לצפות שוב במשחק. (תקציר המשחק יוכן ויועלה בימים הקרובים) הרבע הראשון היה צמוד אך הסתיים ביתרון קל של נועם,11:15. בתחילת הרבע השני נועם ברחו מעט ועלו ליתרון 7, 13:20. היכל גבריאל 1 לא אמרו נואש ושתי שלשות רצופות של יותם רפפורט החזירו את שתי הקבוצות למשחק צמוד. הריצה של היכל גבריאל המשיכה ועמדה על 4:15, אך שלשה של אלכס הרט הורידה את היתרון לנקודה בלבד, 27:28. למחצית ירדנו עם יתרון נוסף של נועם, 28:29. במחצית השנייה קבלנו סרט דרמה. שתי הקבוצות היו צמודות כאשר לנועם יתרון קל, של 2-6 נקודות, תלוי באיזו דקה. בין הרבע השלישי לרביעי הוענק גביע מלך הסלים, בפעם המי יודע כמה, לאסף אייזנברג מהיכל גבריאל 2. לדקה האחרונה של המשחק נכנסנו כבר בשיויון, 53:53, וזקני הליגה ניסו להזכר מתי היה גמר כ"כ צמוד. שלשה גדולה דל אלכס הרט נתנה יתרון 53:56 לנועם והיה נראה כי הם בדרך לאליפות. אבל אל תספידו את היכל גבריאל 1. עם 24 שניות לסיום המשחק ניסו שחקני היכל גבריאל 1 להשיג את השלשה המיוחלת, אלא שהכדור סרב להיכנס. לריבאונד ההתקפה הגיע הוטרן מיכאל דויטש, שכבר זכור לכולנו כ- mvp. מלפני 6-7 שנים, אבל היום כמובן המצב שונה, אבל כשאתה ויינר זה כנראה עדיין דבוק בך. דויטש, שהיה במשחק פושר, השתלט על ריבאונד ההתקפה, ועם סטפ בק דפק שלשה ענקית, כשש שניות לסיום המשחק ושלח את המשחק להארכה, איזה מתח! נכנסים להארכה שניה, סל רדף סל, ושוב הגענו לתסריט דומה. שלשה ענקית של מתן נחושתן שוב נתנה יתרון 3 לנועם. דויטש נשלח לקו ועשה 1 מ 2 וההפרש ירד לשתיים בלבד. התקפה לאחר מכן דויטש שוב יצא הגיבור כשחדירה שלו השוותה את המשחק ל 61:61. הולכים להארכה שניה ! בהארכה השנייה כבר התקיים המשחק בלי חלק מהשחקנים. מיכאל דויטש יצא בחמש עבירות, ועוד לפניו היה זה עידו סלם מקבוצת נועם, שהיה במשחק מצוין אך יצא גם הוא בחמש עבירות.

עד סוף המשחק יצאו גם מתן נחושתן, שהיה פשוט אדיר, ואם נועם היתה מנצחת היה בוודאות נבחר ל-mvp של המשחק, וגם צח קופיטו יצאו גם הוא בחמש עבירות.

היכל גבריאל 1 היו יותר מרוכזים בשתי הדקות האחרונות, ואחרי 50 דקות ושתי הארכות, הצליחו שחקני היכל גבריאל 1 לגבור על שחקני נועם בתוצאה 65:67, סיום מהסרטים לעונה מדהימה. מיכאל דויטש הוכרז בסיום המשחק כ- mvp של משחק הגמר. ברכות לצוות המאמנים גדעון קופרמן וצביקה בלומשטיין על זכיה

באליפות, ולציין גם את עידו סלם ומתן נחושתן מקבוצת נועם, ואת ברק דוידוביץ מהיכל גבריאל 1 שגם הם היו במשחק טוב מאוד. ואי אפשר בלי להזכיר את השותפים הרבים לליגת כדורסל הקהילות "הטובה ביותר בארץ": ראש העיר רמי גרינברג, סגן ראש העיר ונשיא הליגה איציק דיעי, מנכ"ל בגיר שוקי רייך שמלווה את הליגה 11 שנים ברציפות, יו"ר המינהלת אוהד שגיב, חברי המינהלת דביר אנגלשטיין וקובי גולן, בנימין אפלבוים, אליצור ישראל בראשותו של אלי עציון ואגף

הספורט בעירייה עם משה רנד, מאיה שקד ונדב שומרון. אוהד שגיב מסר ל-471: "אנחנו מסיימים את עונה ה 17 שלנו בהנאה גדולה ובידיעה שהבאנו את הספורט הדתי בפתח תקווה לגבהים חדשים. תודה מיוחדת לחבריי היקרים איציק דיעי ושוקי רייך שנותנים את הלב והנשמה לליגה שלנו, וחבריי למינהלת דביר אנגלשטיין וקובי גולן שעושים לילות כימים כדי שהליגה שלנו, ליגת בגיר, תהיה הטובה ביותר בארץ. נמשיך עם הליגה שלנו בשיתוף פעולה עם כולם ותודה לשחקנים, למאמנים ולאוהדים שמאמינים בנו והולכים איתנו כל הדרך".

(הכתבה באדיבות – 471 – העיתון האיזורי לציבור הדתי)

קרדיט תמונות: אריאל אדלר, דרור פרקש

דילוג לתוכן